- SCHOOL BOARDS
- BSE/CHSE ODISHA
- CLASS 5
- ODIA
- 2. ଉପଯୁକ୍ତ ବେଶ ପକାଇ ଆସ : ମନୋଜ ଦାସ
- Upajukta Besha Pakai Asa ଉପଯୁକ୍ତ ବେଶ ପକାଇ ଆସ Class 5 Odia Chapter 2
Upajukta Besha Pakai Asa ଉପଯୁକ୍ତ ବେଶ ପକାଇ ଆସ Class 5 Odia Chapter 2
Language : Odia
Upajukta Besha Pakai Asa (ଉପଯୁକ୍ତ ବେଶ ପକାଇ ଆସ) Class 5 Odia | BSE Odisha Board Odia Medium Class 5 Subject Odia Chapter 2 || MIL Class 5 Chapter 2 || Best Odia Teacher || LRNR Classes || Soumya Madam
ଉପଯୁକ୍ତ ବେଶ ପକାଇ ଆସ
୧. ଆସ କଥାବାର୍ତ୍ତା ହେବା |
କ) ରାଜା ରାଜ୍ୟ ଜୟ କଲେ ପୋଷାକରେ ନୂଆ ହୀରା ଖଣ୍ଡିଏ ଲଗାନ୍ତି କାହିଁକି ?
ଉ : ରାଜା ରାଜ୍ୟ ଜୟ କଲେ ନିଜର ପ୍ରଭାବ ପ୍ରଜାଙ୍କୁ ଜଣାଇବା ପାଇଁ ପୋଷାକରେ ନୂଆ ହୀରା ଖଣ୍ଡିଏ ଲଗାନ୍ତି |
ଖ) ରାଜା ମନ୍ତ୍ରୀଙ୍କୁ ନିଦରୁ ଉଠାଇ କ’ଣ ଦେଖାଇଲେ ?
ଉ : ରାଜା ମନ୍ତ୍ରୀଙ୍କୁ ନିଦରୁ ଉଠାଇ ପର୍ବତ ଉପରେ ଦେଖାଯାଉଥିବା ଆଲୋକକୁ ଦେଖାଇଲେ |
ଗ) ସନ୍ନ୍ୟାସୀ ତାଙ୍କ ଚେଲା ଦ୍ଵାରା ରାଜାଙ୍କ ନିକଟକୁ ପଠାଉଥିବା ଖବରଟି କୁହ ?
ଉ : ସନ୍ନ୍ୟାସୀ ତାଙ୍କ ଚେଲା ଦ୍ଵାରା ରାଜାଙ୍କ ପାଖକୁ ଖବର ପଠାଉଥିଲେ ଯେ ରାଜା ଉପଯୁକ୍ତ ବେଶ ପକାଇ ଆସନ୍ତୁ |
ଘ) ଜଣେ ମନୁଷ୍ୟର ଉପଯୁକ୍ତ ବେଶଟି କ’ଣ ?
ଉ : ଜଣେ ମନୁଷ୍ୟର ଉପଯୁକ୍ତ ବେଶଟି ହେଉଛି ତା’ର ହୃଦୟ ନମ୍ରତା ବୋଧ |
ଙ) ରାଜା ନିଜକୁ ମୂର୍ଖ ବୋଲି ମନେକଲେ କାହିଁକି ?
ଉ : ରାଜା ଏତେ ଚେଷ୍ଟା ସତ୍ତ୍ୱେ ବି ସନ୍ନ୍ୟାସୀଙ୍କୁ ଦର୍ଶନ କରି ପାରିଲେନାହିଁ | ସେ ଯେତେଥର ବେଶ ବଦଳାଇ ଥିଲେ ବି ସନ୍ନ୍ୟାସୀ ଖବର ପଠାଉଥାନ୍ତି ଯେ ସେ ଉପଯୁକ୍ତ ବେଶରେ ଆସନ୍ତୁ | ପୂର୍ବରୁ ରାଜା ନିଜକୁ ଖୁବ୍ ପ୍ରଭାବଶାଳୀ ଓ କ୍ଷମତାଶାଳୀ ଭାବି ଗର୍ବରେ ଅନ୍ଧ ହୋଇଯାଉଥିଲେ | ମାତ୍ର ଆଜି ସେ ଜଣେ ସାଧୁଙ୍କୁ ଭେଟିବାକୁ ଅଯୋଗ୍ୟ ବିବେଚିତ ହେଉଛନ୍ତି | ଏକଥା ଚିନ୍ତାକରି ରାଜା ନିଜକୁ ମୂର୍ଖ ବୋଲି ହୃଦୟଙ୍ଗମ କଲେ |
୨. ବନ୍ଧନୀ ମଧ୍ୟରୁ ଠିକ୍ ଶବ୍ଦ ନେଇ ଶୂନ୍ୟସ୍ଥାନ ପୂରଣ କରିବା |
( ଆଖପାଖ, କାଠପତ୍ର, ଲୁଗାପଟା, ଚଲାବୁଲା, ହସଖୁସି, ସୁନାରୁପା)
କ) ସକାଳୁ କିଛି ସମୟ ଚଲାବୁଲା କଲେ ଦେହ ଫୁର୍ତ୍ତି ଲାଗେ |
ଖ) ଚଇତନ ଜଙ୍ଗଲରୁ କାଠପତ୍ର ସଂଗ୍ରହ କରି ଚଳେ |
ଗ) ବୁବୁର ଜନ୍ମଦିନରେ ସମସ୍ତେ ହସଖୁସି ରେ ମାତିଛନ୍ତି |
ଘ) ଯାତ୍ରା ଦେଖିବା ପାଇଁ ଆଖପାଖ ର ବହୁତ ଲୋକ ରୁଣ୍ଡ ହେଲେ |
ଙ) ନମ୍ରତା ସୁନାରୁପା ଠାରୁ ବଳି ବଡ଼ ସମ୍ପଦ |
୩. “ଜନହୀନ” କହିଲେ “ଜନଶୂନ୍ୟ” ଅର୍ଥକୁ ବୁଝାଏ ସେପରି ତଳ ଶବ୍ଦଗୁଡ଼ିକୁ କେଉଁ ଅର୍ଥକୁ ବୁଝାଇବ ଲେଖିବା |
ଉ : ଦିଆଯାଇଥିବା ଶବ୍ଦ
ଧନହୀନ ଧନଶୂନ୍ୟ
ବୁଦ୍ଧିହୀନ ବୁଦ୍ଧିଶୂନ୍ୟ
ମନ୍ତ୍ରହୀନ ମନ୍ତ୍ରଶୂନ୍ୟ
ଜ୍ଞାନହୀନ ଜ୍ଞାନଶୂନ୍ୟ
ବସ୍ତ୍ରହୀନ ବସ୍ତ୍ରଶୂନ୍ୟ
୪. ମୁଁ ତୁମ ସହିତ ମାମୁଁ ଘରକୁ ଯିବି |
ଏଠାରେ “ମୁଁ” ପଦଟି ପ୍ରଥମ ପୁରୁଷ “ତୁମ” ପଦଟି ଦ୍ଵିତୀୟ ପୁରୁଷ ଓ ମାମୁଁ ପଦଟି ତୃତୀୟ ପୁରୁଷ ଅଟେ | ଯେକୌଣସି ନାମକୁ ବୁଝାଇଥିବା ପଦ ମଧ୍ୟ ତୃତୀୟ ପୁରୁଷ | ସେହି ପରି ତଳବାକ୍ୟ ରେ ପ୍ରଥମ ପୁରୁଷରେ ଥିବା ପଦ ଚାରିପଟେ “O” ବୁଲାଅ , ଦ୍ଵିତୀୟ ପୁରୁଷ ଥିବା ପଦ ଚାରିପଟେ ଓ ତୃତୀୟ ପୁରୁଷରେ ଟିବା ପଦ ଚାରିପଟେ ଦେବା |
କ) ମୁଁ ମୋ ଜନ୍ମଭୂମିକୁ ଭଲ ପାଏ |
ଉ : ମୁଁ – ପ୍ରଥମ ପୁରୁଷ , ଜନ୍ମଭୂମି – ତୃତୀୟ ପୁରୁଷ
ଖ) ପଙ୍କଜବାବୁ ଜଣେ ନମ୍ର ବ୍ୟକ୍ତି|
ଉ : ପଙ୍କଜବାବୁ - ତୃତୀୟ ପୁରୁଷ
ଗ) ତୁମେ କାହାକୁ ଖୋଜୁଛ ?
ଉ : ତୁମେ – ଦ୍ଵିତୀୟ ପୁରୁଷ
ଘ) ଆପଣଙ୍କୁ ମୁଁ କିଛି କହିବି |
ଉ : ମୁଁ – ପ୍ରଥମ ପୁରୁଷ
ଙ) ସେ କଦାପି ମିଛ କହେ ନାହିଁ ।
ଉ : ସେ – ତୃତୀୟ ପୁରୁଷ
୫. ଠିକ୍ ବନାନ ଲେଖାଥୁବା ଶବ୍ଦଟିକୁ ବାଛି ପାଖ କୋଠରୀରେ ଲେଖିବା |
କ) ବିସ୍ମୟ, ବୀଶ୍ମୟ, ବୀସ୍ମୟ, ବିଷ୍ମୟ
ଉ : ବିସ୍ମୟ
ଖ) ପୋଶାକ, ପୋଷାକ, ପୋସକ, ପୋସାକ
ଉ : ପୋଷାକ
ଗ) ସମୁଖ, ଶମ୍ମୁଖ, ସମ୍ମୁଖ, ଷମ୍ମୁଖ
ଉ : ସମ୍ମୁଖ
ଘ) ସନ୍ୟାସୀ, ସନ୍ନ୍ୟାସି, ସନ୍ୟାଶୀ, ସନ୍ନ୍ୟାସୀ
ଉ : ସନ୍ନ୍ୟାସୀ
ଙ) ଅଶ୍ମ, ଅଶ୍ରୁ, ଅସ୍ରୁ ଅସୃ
ଉ : ଅଶ୍ରୁ
୬. ତଳେ ଲେଖା ଯାଇଥିବା ଶବ୍ଦଗୁଡ଼ିକ ମଧ୍ୟରୁ ଯେଉଁ ଶବ୍ଦଗୁଡ଼ିକ କୌଣସି ଶବ୍ଦର ବିପରୀତ ଅର୍ଥକୁ ବୁଝାଉଛି ତାକୁ ବାଛି ଅଲଗା ଲେଖିବା |
ଅବଶ୍ୟ , ଅସାଧାରଣ, ଅନୁମତି , ଅପୂର୍ବ, ଅବକାଶ, ଅଭୂତ, ଅଗତ୍ୟା , ଅଯୋଗ୍ୟ
ଉ : ଅସାଧାରଣ, ଅଯୋଗ୍ୟ
୭. ତଳେ ଦିଆଯାଇଥିବା ଅନୁଚ୍ଛେଦରୁ ପ୍ରଶ୍ନଗୁଡ଼ିଏ ତିଆରି କରି ଲେଖିବା |
ରାତିରେ ବୁଢ଼ାକୁ ସ୍କୁଲରେ ଅତିଥି ଭାବରେ ରଖାଗଲା | ଖାଇସାରି ପିଲାମାନଙ୍କ ସଙ୍ଗେ କଥାବାର୍ତ୍ତା ହେଉ ହେଉ ତାଙ୍କରି ପାଖରେ ବୁଢ଼ା ଶୋଇପଡ଼ିଲା | ହେଲେ, ତାକୁ ନିଦ ହେଲା ନାହିଁ | ବୁଢ଼ା ଭାବୁଥାଏ, ସ୍କୁଲ୍ର ବାବୁମାନେ ଯେଉଁ ଉପାୟରେ ଏଡ଼େ ସୁନ୍ଦର ଫସଲ କରିଛନ୍ତି, ତାକୁ ଟିକିଏ ସେ ଉପାୟ ବତାଇ ଦିଅନ୍ତେ କି ? ସେ ମଧ୍ୟ ତା’ କ୍ଷେତକୁ ଉଠିଆ କରନ୍ତା | ନିଜ କ୍ଷେତରେ ସେ ଚଳନ୍ତା, ମୁଠାଏ ଖାଦ୍ୟ ପାଇବାକୁ ଜଙ୍ଗଲର ଅନ୍ଦିକନ୍ଦି ବୁଲିବାରୁ ରକ୍ଷା ପାଆନ୍ତା | ଏମିତି ଭାବୁ ଭାବୁ ବୁଢ଼ାକୁ ନିଦ ଲାଗିଗଲା |
କ) ବୁଢ଼ାକୁ ରାତିରେ କେଉଁଠାରେ ରଖାଗଲା ?
ଖ) ବୁଢା କେଉଁ ମାନଙ୍କ ପାଖରେ ଶୋଇପଡ଼ିଲା ?
ଗ) ବୁଢା କ’ଣ ଭାବୁଥିଲା ?
ଘ) ବୁଢା କ’ଣ ପାଇଁ ଜଙ୍ଗଲର ଅନ୍ଦିକନ୍ଦି ବୁଲୁଥିଲା ?
ଙ) ସେ କିପରି ଚଳନ୍ତା ବୋଲି ଇଚ୍ଛା କରୁଥିଲା ?
୮. ତଳ ପ୍ରଶ୍ନଗୁଡ଼ିକର ଉତ୍ତର ଭାବି ଲେଖିବା |
କ) ଅର୍ଦ୍ଧରାତ୍ର ସମୟରେ ରାଜା କିପରି ଆଲୋକ ଦେଖିବାକୁ ପାଇଲେ ?
ଉ : ଅର୍ଦ୍ଧରାତ୍ର ସମୟରେ ରାଜା ଏକ ଅଦ୍ଭୁତ ନୀଳାଭ ଆଲୋକ ଦେଖିବାକୁ ପାଇଲେ |
ଖ) ମନ୍ତ୍ରୀଙ୍କ ଉତ୍ତରରୁ ରାଜା କ’ଣ ବୁଝିଲେ ?
ଉ : ମନ୍ତ୍ରୀଙ୍କ ଉତ୍ତରରୁ ରାଜା ବୁଝିଲେ ଯେ ଆଲୋକର ଯେଉଁ ବିଶେଷତ୍ଵ ସେ ଦେଖୁଛନ୍ତି ମନ୍ତ୍ରୀ ତାହାକୁ ଦେଖିପାରୁ ନାହାନ୍ତି |
ଗ) ତୃତୀୟ ଚେଲାଟିର କଥାଶୁଣି ହୋଇଗଲେ କାହିଁକି ?
ଉ : ରାଜା ଦୁଇ ଦୁଇ ଥର ବେଶ ବଦଳାଇ ଥିଲେ ମଧ୍ୟ ସନ୍ନ୍ୟାସୀଙ୍କ ଦର୍ଶନ ପାଇପାରିନଥିଲେ | ତୃତୀୟ ଥର ଗେରୁଆ ଲୁଗାପଟା ପିନ୍ଧି ପର୍ବତ ଚଢିବା ଆରମ୍ଭ କଲାବେଳକୁ ତୃତୀୟ ଚେଲାଟି ଆସି ଉପଯୁକ୍ତ ବେଶ ପକାଇ ଯିବାକୁ ଗୁରୁଦେବଙ୍କ ନିର୍ଦ୍ଦେଶ ଜଣାଇ ଦେଲା | ତେଣୁ ତା’ର କଥାରେ ରାଜା କାନ୍ଦ କାନ୍ଦ ହୋଇଗଲେ |
ଘ) କେଉଁ ସବୁ କାର୍ଯ୍ୟ ପାଇଁ ରାଜା ନିଜକୁ ଅଯୋଗ୍ୟ ବୋଲି ମନେ କଲେ ?
ଉ : ରାଜା ଅନେକ ରାଜ୍ୟ ଜୟ କରିଥିଲେ ; ଅନେକ ଲୋକଙ୍କ ମୁଣ୍ଡ କାଟିଥିଲେ, ନିଜକୁ ବହୁତ ପ୍ରଭାବଶାଳୀ ଓ କ୍ଷମତାଶାଳୀ ଭାବୁଥିଲେ | ମାତ୍ର ସାଧୁଙ୍କ ଦର୍ଶନ ପାଇବା ପାଇଁ ତାଙ୍କର ଯୋଗ୍ୟତା ନଥିବାରୁ ସେ ନିଜକୁ ଅଯୋଗ୍ୟ ବୋଲି ମନେ କଲେ |
ଙ) କେଉଁ ବେଶରେ ମଣିଷ ଅଧକ ସୁନ୍ଦର ଲାଗେ ?
ଉ : ନମ୍ରତା ଯୁକ୍ତ ବେଶରେ ମଣିଷ ଅଧିକ ସୁନ୍ଦର ଲାଗେ |
୯. ନିଜ ଭାଷାରେ ବୁଝାଇ ଲେଖିବା ।
“ ପୁଅ ଏ ବେଶରେ ତୁମେ କେଡ଼େ ସୁନ୍ଦର ଦିଶୁଛ |”
“ପୁଅ .......................................ଦିଶୁଛ |”
ଉକ୍ତ ଗଦ୍ୟାଂଶଟି ଆମ ସାହିତ୍ୟ ବହିର “ଉପଯୁକ୍ତ ବେଶ ପକାଇ ଆସ” ‘ବିଷୟରୁ ଆସିଅଛି | ଏଠାରେ ଲେଖକ ମନୋଜ ଦାସ ନମ୍ରତା ହିଁ ମଣିଷର ଉପଯୁକ୍ତ ବେଶ ବୋଲି ବର୍ଣ୍ଣନା କରିଛନ୍ତି |
ରାଜା ସନ୍ନ୍ୟାସୀଙ୍କ ପାଖକୁ ଯେତେଥର ବେଶ ବଦଳାଇ ଯିବାକୁ ଚେଷ୍ଟାକଲେ ମଧ୍ୟ ତାଙ୍କର ଦର୍ଶନ ପାଇ ପାରିନଥିଲେ | ସମସ୍ତ ଚେଷ୍ଟା ସତ୍ତ୍ୱେ ରାଜା ବିଫଳ ହେବାପରେ ହତାଶ ହୋଇ ଶିବିର ମଧ୍ୟରେ ଏକାକୀ କାନ୍ଦିବାକୁ ଲାଗିଲେ | ନିଜେ ପୂର୍ବରୁ କରିଥିବା ସମସ୍ତ କାର୍ଯ୍ୟକୁ ମନେ ପକାଇଥିଲେ | ଶେଷରେ ସେ ଉପଯୁକ୍ତ ବେଶର ଅର୍ଥ ନିଜର ଯୋଗ୍ୟତା ବୋଲି ବୁଝିପାରିଥିଲେ | ରାଜା ନିଜର ବିଜୟକୁ ଆତ୍ମ ବଡିମା ବୋଲି ଜାଣିପାରିଲେ | ତାଙ୍କ ହୃଦୟ ଅନୁତାପ କରି ଉଠିଲା | ସେ ବୁଝିପାରିଲେ କାହିଁକି ସାଧୁ ତାଙ୍କୁ ବାରମ୍ବାର ଉପଯୁକ୍ତ ବେଶରେ ଆସିବାକୁ କହୁଥିଲେ | ଏହି ସମୟରେ ସାଧୁଙ୍କର ଅପୂର୍ବ କଣ୍ଠ ସ୍ଵର ତାଙ୍କୁ ଶୁଭିଲା | ସାଧୁ କହିଥିଲେ ଯେ ଏହି ବେଶରେ ହିଁ ରାଜା ଖୁବ୍ ସୁନ୍ଦର ଦେଖାଯାଉଛନ୍ତି | “ନମ୍ରତା ହିଁ ତାଙ୍କ ଉପଯୁକ୍ତ ଭୂଷଣ” ବୋଲି ସାଧୁ ବୁଝାଇଦେଲେ |
୧୦. ତଳେ କେତେଗୁଡ଼ିଏ ଶବ୍ଦ ଦିଆଯାଇଛି | ପ୍ରତ୍ୟେକ ଶବ୍ଦ ପାଇଁ ଦିଆଯାଇଥିବା ଅର୍ଥଗୁଡ଼ିକ ମଧ୍ୟରୁ ଠିକ୍ ଅର୍ଥଟି ବାଛିବା ଏବଂ ତାକୁ ନେଇ ବାକ୍ୟ ଗଠନ କରିବା |
ଉଦାହରଣ : ଅବନୀ – ପୃଥିବୀ । ପୃଥିବୀ ଆମ୍ଭମାନଙ୍କ ମାଆ ପରି |
କ) ଦୃଷ୍ଟିଗୋଚର : ଆଖି ବୁଜି ଦେଖିବା, କଳ୍ପନାରେ ଦେଖିବା, ପରିଷ୍କାର ଭାବରେ ଦେଖିବା |
ଉ : ପରିଷ୍କାର ଭାବରେ ଦେଖିବା – କୁହୁଡି ମଧ୍ୟ ଦେଇ କିଛି ଯାନବାହନ ପରିଷ୍କାର ଭାବରେ ଦେଖିହୁଏ ନାହିଁ |
ଖ) ଅଗତ୍ୟା : ଅନ୍ୟଗତି ନଥିବାରୁ ଦ୍ରୁତଗତି, ଦୁର୍ଗତି
ଉ : ଅନ୍ୟଗତି ନଥିବାରୁ : ଅନ୍ୟଗତି ନଥିବାରୁ ଶୂନ୍ୟହସ୍ତରେ ଘରକୁ ଫେରିଲା |
ଗ) ଉଦ୍ଧତ : ଜଟିଳ, ଅବିନୀତ, ଅସହାୟ
ଉ : ଅବିନୀତ - ଅବିନୀତ ଲୋକମାନଙ୍କୁ କେହି ସମ୍ମାନ ଦିଅନ୍ତି ନାହିଁ |
ଘ) ପରିଧେୟ : ତ୍ୟାଗ କରିବା, ପିନ୍ଧା ଯାଇଥିବା, ଗ୍ରହଣ
ଉ : ପିନ୍ଧାଯାଇଥବା – ପିନ୍ଧାଯାଇଥିବା ପୋଷାକକୁ ଅନ୍ୟ ଜଣେ ବ୍ୟବହାର କରିବା ଅନୁଚିତ୍ |
୧୧. ଯେପରି “ବିଶେଷ “ଶବ୍ଦରୁ ‘ବିଶେଷତ୍ଵ ହୋଇଛି, ସେହିପରି ତଳେ ଦିଆଯାଇଥିବା ଶବ୍ଦଗୁଡ଼ିକୁ ବଦଳାଇ ଲେଖିବା |
ଉ : ଦିଆଯାଇଥିବା ଶବ୍ଦ
ମନୁଷ୍ୟ – ମନୁଷ୍ୟତ୍ଵ
ଘନ – ଘନତ୍ଵ
ବ୍ୟକ୍ତି – ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ଵ
ଗୁରୁ – ଗୁରୁତ୍ଵ
ପଶୁ – ପଶୁତ୍ଵ
ଦେବ – ଦେବତ୍ଵ